Overstap VO-VO

Soms blijkt tijdens de schoolloopbaan dat een leerling beter tot zijn recht komt op een andere school binnen het voortgezet onderwijs (VO). Bijvoorbeeld omdat het onderwijsniveau of het aanbod van de huidige school niet meer past. Er zijn twee procedures voor de overstap van de ene middelbare school naar een andere middelbare school. Die staan hieronder beschreven. De eerste is voor leerlingen waarvan de huidige middelbare school binnen het Samenwerkingsverband Zuid-Utrecht valt. De tweede procedure is voor leerlingen waarvan de huidige middelbare school niet in de regio Zuid- Utrecht is.

Procedure voor leerlingen binnen het Samenwerkingsverband Zuid-Utrecht

Heldere afspraken in het belang van uw kind

Voor deze overstap – van de ene VO-school naar de andere – zijn binnen het Samenwerkingsverband Zuid-Utrecht duidelijke afspraken gemaakt. Deze afspraken zorgen voor rust, duidelijkheid en een zorgvuldige overgang voor leerling en ouders.

Twee aanmeldmomenten

Er zijn twee vaste momenten waarop leerlingen voor het komende schooljaar aangemeld kunnen worden bij een andere VO-school:

  1. Vroege stroom (10 t/m 14 maart 2025)
    Dit geldt voor leerlingen voor wie al vroeg in het schooljaar duidelijk is dat zij beter op hun plek zijn op een andere school of op een ander niveau. Denk aan leerlingen vanuit het vso, Ithaka of leerlingen die tussentijds niet meer passend onderwijs kunnen krijgen op hun huidige school.
  2. Late stroom (2 t/m 6 juni 2025)
    Dit is bedoeld voor leerlingen die later in het jaar alsnog een overstap moeten maken, of voor leerlingen die vrijwillig willen overstappen.

Let op: leerlingen kunnen na deze data alleen nog overstappen als terugplaatsing op de huidige school echt niet mogelijk of wenselijk is. Dan wordt op directieniveau gekeken naar een passende oplossing.

Wat betekent dit voor u?

  • De school bespreekt altijd eerst met u de overstap.
  • U geeft toestemming voor aanmelding via een machtigingsformulier.
  • De overstap verloopt via het systeem Onderwijs Transparant (OT).
  • U ontvangt rechtstreeks bericht van de ontvangende school zodra een besluit is genomen over de plaatsing.

Bijzondere overstappen

Voor bepaalde overstappen, zoals van vmbo-tl naar havo, van vmbo-bb naar praktijkonderwijs of een tussentijdse overstap van vso naar vo gelden aparte regels en tijdlijnen. Uw school informeert u hierover.

Meer informatie

Wilt u weten welke stappen worden genomen en welke documenten nodig zijn? Vraag ernaar op de school van uw kind of bekijk de werkwijze.

Procedure voor leerlingen buiten de regio

Zit je niet op een school binnen het Samenwerkingsverband Zuid-Utrecht? Ben jij benieuwd naar onze school? En heb je interesse om de overstap naar Cals Nieuwegein te maken? Neem dan contact op met onze school, vul dan het aanvraagformulier voor meer informatie in waarmee je je interesse kenbaar kunt maken.

Vervolgstappen

De schoolleiding neemt contact op met de ouder(s) van de leerling en zet de toelatingsprocedure in werking. Daarbij voeren we een kennismaking/intakegesprek met de leerling en ouder(s) en is er contact met de school van herkomst.

Toelatingsprocedure

• We voeren het intakegesprek met de leerling en de ouder(s). Naast kennismaken vragen we toestemming voor een dossieroverdracht. Zonder dossieroverdracht zijn wij niet in staat om een goed beeld te vormen van de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerling.

• De betreffende schoolleider neemt contact op met de school van herkomst.

• De leerlingenadministratie zorgt voor een dossieroverdracht en een onderwijskundig rapport (OKR).

• Indien er een extra ondersteuningsbehoefte is, waarvan onduidelijk is of Cals Nieuwegein hieraan kan voldoen, wordt een gesprek ingepland met de ondersteuningscoördinator.

Plaatsing

De schoolleider beoordeelt de aanmelding en neemt binnen uiterlijk 6 weken (met een verlengingsmogelijkheid van nog eens 4 weken) het plaatsingsbesluit. Indien leerling(en) en ouder(s) akkoord zijn met de plaatsing, wordt deze definitief gemaakt via het inschrijfformulier. De schoolleider neemt na definitieve inschrijving contact op met de ouder(s) om afspraken te maken over de startdatum, plaatsing in een klas, bestellen van boeken/laptop, et cetera. Vanuit de zorgplicht Passend Onderwijs proberen wij alle leerlingen te plaatsen.

Redenen voor het afwijzen van een leerling zijn:

• er is geen plek in de betreffende klas (dit hangt af van het leerjaar, onderwijsniveau en de pakketkeuze)

• er is een ondersteuningsbehoefte waaraan de betreffende school niet kan voldoen. Vanuit de zorgplicht kijken we op welke andere passende school uw kind geplaatst kan worden

• het niveau is niet passend, waarmee de leerling aan de wettelijke toelatingsvereisten voldoet. Als uw kind wordt afgewezen, wordt dit besluit altijd onderbouwd. In het bericht over het plaatsingsbesluit staat hoe bezwaar kan worden gemaakt tegen het besluit.

Nieuwe leerlingen plaatsen we in principe aan de start van een schooljaar en niet tussentijds. In de laatste week van het schooljaar kunnen we uitsluitsel geven of er plek is. 
Bij verhuisgevallen bekijken we of deze tussentijds geplaatst kunnen worden, dat wil zeggen of het past binnen de klas en/of de clusters.